W środę 16 października w Muzeum Niepodległości w Myślenicach odbyło się nietypowe spotkanie z filmem w ramach projektu „Burza nad Myślenicami. Historia Rzeczpospolitej Raciechowickiej”.
Gościem myślenickiego Muzeum była profesor Jadwiga Hučková, która w niezwykle interesujący sposób opowiedziała o filmie jako narzędziu i źródle dokumentowania historii. Od refleksji Bolesława Matuszewskiego — dotyczących obrazu kinematograficznego jako nowego źródła historii — ożywionej fotografii, przez jego doświadczenia jako nadwornego fotografa cesarza Rosji Mikołaja II — przeszliśmy do filmów, w które włączano rzekome wydania kronik. Prelegentka poświęciła także sporo uwagi dokumentowi filmowemu, którego prapremiera miała miejsce w listopadzie 1944 roku w Lublinie — „Majdanek-cmentarzysko Europy”. Odrębna część spotkania skupiona była na filmie w reżyserii Janusza Majewskiego – „Album Fleischera”.
Zgromadzona publiczność mogła wspólnie z prelegentką obejrzeć wstrząsający dokument „Powszedni dzień gestapowca Schmidta” autorstwa Jerzego Ziarnika, którgo początek dało 129 zdjęć z albumu niemieckiego przeciętnego urzędnika aparatu przemocy, które to zostały przez niego pozostawione w czasie ucieczki w 1945 roku. Kierowani krytycznymi komentarzami prowadzącej — zaznajomiliśmy się także z prywatną filmową opowieścią o Janie Stępińskim, który opuszczając rodzinną miejscowość w 1939 roku — nigdy do niej nie powrócił. Nikt także nie uzyskał informacji o jego śmierci. Mieszkańcy jednak każdego roku 13 czerwca (od 32 lat) spotykają się, by kultywować pamięć o sąsiedzie.
Dopełnieniem tej wyjątkowej podróży była część spotkania, która poświęcona była ziemi myślenickiej. Profesor Hučková zaprezentowała nam część „Ballady o Sałapatku”, która to po zmaganiach konkursowych w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1997 roku (ten film biograficzny Jakuba Skoczenia otrzymał wówczas nagrodę Brązowego Lajkonika) popadła w zapomnienie — a stanowi poruszającą opowieść o bohaterze wyklętym naszego rejonu — Janie Sałapatku pseudonim „Orzeł”. Nie zabrakło także refleksji o znaczącej roli filmowca i inżyniera Tadeusza Franiszyna w dokumentowaniu historii (także naszej myślenickiej partyzantki) i filmie, którego stał się bohaterem — „Kadry i wersy”, powstałym z inicjatywy Muzeum Historii Polski. To była niezwykle inspirująca podróż przez dzieje filmu, będącego źródłem i zarazem narzędziem dokumentowania historii. Dziękujemy Pani Profesor za podzielenie się unikatowymi materiałami filmowymi, które zasilą nasze muzealne archiwum. Zapraszamy na dzisiejsze spotkanie z dr n. med. Edytą Dembińską – „Pamięć i cierpienie. Trauma wojenna i jej następstwa”.
żródło: Muzeum Niepodległości w Myślenicach
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz