Zamknij

Kraków–Myślenice: rusza program budowy dróg lokalnych przy DK7

. 17:27, 15.09.2025 Aktualizacja: 06:29, 16.09.2025
Skomentuj GDDKiA GDDKiA

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dotyczący budowy oraz poszerzenia dróg lokalnych biegnących wzdłuż DK7 na odcinku Kraków - Myślenice. Celem przedsięwzięcia jest odciążenie zakopianki, jednej z najbardziej obciążonych tras w Polsce oraz poprawa bezpieczeństwa kierowców i mieszkańców okolicznych miejscowości.

System naczyń połączonych

GDDKiA informuje: Po opracowaniu kompleksowego projektu i uzyskaniu stosownych pozwoleń zbudujemy wzdłuż obu stron zakopianki między Krakowem a Myślenicami dwie biegnące do niej równolegle drogi lokalne, które przejmą część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi na trasie DK7. Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie zakopianki, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż DK7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na zakopiankę. Przygotowanie takiego rozwiązania wymagać będzie poszerzenia do 6 m już istniejących 21,4 km dróg oraz budowy 4,5 km nowych. 

Ta inwestycja jest przygotowywana niezależnie od projektu nowej S7 Kraków - Myślenice. Nowa droga ekspresowa ma przejąć ruch tranzytowy i turystyczny z DK7, a połączenie sieci dróg lokalnych wzdłuż zakopianki ma podnieść bezpieczeństwo na istniejącej drodze i ułatwić podróże mieszkańcom miejscowości leżących na jej trasie. Ruch na zakopiance stale rośnie, np. w Libertowie każdego dnia notujemy średnio niemal 58 tysięcy samochodów. Im dalej na południe od Krakowa tym ruch jest mniejszy, jednak wciąż bardzo duży ,od prawie 40 tysięcy w okolicy Jawornika do ponad 52 tysięcy w Mogilanach. 

Dodatkowym, istotnym czynnikiem jest  przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi dzisiejszą drogę krajową nr 52. Ta trasa również wpłynie na większą liczbę samochodów na zakopiance. Chcąc przygotować się na tę sytuację, proponujemy rozwiązanie, które poprawi warunki ruchu lokalnego i w pewnym stopniu odciąży DK7. 

 

Podsumowując :

Inwestycja obejmie m.in.:

8,8 km odcinek z Libertowa do Głogoczowa,

1,1 km w Krzyszkowicach,

1,3 km w Jaworniku (rejon Syberii),

950 m w Jaworniku na Tarnówku,

1 km w Myślenicach na południe od planowanego węzła.

Dodatkowo w Krzyszkowicach przewidziano budowę 440 m nowych dróg oraz poszerzenie kolejnych 240 m.

Mosty, przepusty i chodniki

Projekt nie ogranicza się wyłącznie do samej jezdni. Dokumentacja obejmuje budowę ośmiu mostów, 12 przepustów oraz prawie 24 km chodników. Rozważane jest także przeniesienie przystanków autobusowych na nowe drogi lokalne, by autobusy i busy nie musiały bezpośrednio włączać się do ruchu na zakopiance.

Nowa organizacja ruchu pozwoli również na likwidację 26 zjazdów i czterech lewoskrętów z DK7 - w przyszłości wjazd na trasę będzie możliwy wyłącznie przez węzły bezkolizyjne.

Terminy realizacji

Dokumentacja projektowa ma być przygotowana w przyszłym roku, natomiast budowa przewidziana została dopiero na lata 2031- 2032.

Modernizacja zakopianki – szerszy plan

Zatwierdzony program to część większej strategii modernizacji zakopianki. W ostatnich latach oddano do użytku m.in. węzeł w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Trwają prace nad kolejnymi węzłami - w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowania do inwestycji w Jaworniku, na którą ministerstwo przeznaczyło dodatkowe 100 mln zł.

Docelowo między Krakowem a Myślenicami kierowcy mają korzystać z ośmiu węzłów, co ma zdecydowanie usprawnić ruch na tej kluczowej trasie.

Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka podkreśla znaczenie inwestycji, ale jednocześnie krytycznie ocenia jej odległy termin:

– Cieszę się, że drogi serwisowe zostały wreszcie ujęte w planach. To brakujące ogniwo, które pozwoli odciążyć zakopiankę i poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Perspektywa realizacji dopiero w latach 2031–2032 jest jednak zbyt daleka. Nasza społeczność potrzebuje tych rozwiązań teraz, a nie za dekadę. Szczególnie dotyczy to węzła w Jaworniku, którego budowa powinna rozpocząć się jak najszybciej. Będę konsekwentnie apelował o przyspieszenie działań - zaznacza burmistrz.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%